diumenge, 17 de març del 2013

Relacions tòxiques vs relacions sanes

No hi ha persones tòxiques, sinó relacions que les fan tòxiques.

Qualsevol de nosaltres pot entrar o haver entrat en el joc d'una relació insana i haver trobat les eines per sortir-ne o transformar-la. Per això, més que de persones, parlem de situacions tòxiques.

Aquestes relacions tenen a veure amb els rols de víctima-salvador-perpetrador del Triangle Dramàtic definit per S.Karpman. L'interessant de la seva teoria psicològica, és que en quant entrem en el triangle, acabem exercint tots els papers. Compte!




Podem dir que una relació genera toxicitat quan genera patiment. No són relacions basades en el respecte i la confiança sinó en la por. El perseguidor o perpetrador se situa per damunt de l'altre per exercir el seu poder i control, i així tenir la seva pròpia por controlada. La por a la vulnerabilitat fa que la persona es mostri exageradament forta i sotmeti als que l'envolten, als que es mostren més febles.

Quan entrem en aquest joc desequilibrant i acceptem el rol de víctima, la nostra autoconfiança minva, les nostres frustacions i debilitats creixen, la nostra culpa augmenta... i?

Hem de poder desidentificar-nos d'aquestes situacions que ens atrapen, veure que nosaltres no som el que ens passa, sortir del paper, observar-nos i canviar la percepció. Si jo canvio, tot canvia. I si així no és suficient, o bé hi poso límits o bé m'hi allunyo. En benefici meu i en benefici de l'altre.

Els efectes d'una relació tòxica passen factura al nostre organisme. La por, l'ansietat i l'angoixa generen adrenalina i cortisol, i això produeix canvis perjudicials en la bioquímica del cervell que tenen molta més durada que les endorfines que es generen en les situacions positives.


Signes de toxicitat emocional:
- Tothom té la culpa, excepte jo.
- Tinc enveja per defecte
- Desqualifico per poder brillar
- Agredeixo verbalment
- Em sento ofès contínuament
- Em faig el simpàtic per fer (falsos) amics
- La queixa és el camí



Anomenem vampirs emocionals les persones que fomenten la dependència emocional en els altres. Tenen una habilitat especial per detectar persones que pateixen una manca d'afecte i promouen el xantatge emocional. Són partíceps de relacions desgastants i difícils, basades en la gelosia, l'arrogància, l'egocentrisme, la manipulació, la mentida, el pessimisme, la insatisfacció...

Els antídots proposats a les relacions tòxiques, segons el psicòleg Juan Cruz són:
> Detectar la font de toxicitat (meva o en els altres)
> Adaptar-nos fent servir les nostres eines emocionals
> Abstraure'ns, decidir els límits que hi vull posar
> Reforçar l'autoestima
> Reforçar els vincles autèntics, potenciar els vincles afectuosos sans.
> Canviar el victimisme per la responsabilitat
> Involucrar-se amb la solidaritat. 
> Abandonar, retirar-me a temps si no ho puc canviar.

Les relacions sanes, no tòxiques:
- Són equilibrades. Ningú està per sobre de ningú inclús en sistemes jeràrquics.
- Estan basades en el respecte i apreci mutu.
- Es genera retroalimentació positiva. Tots guanyen.
- Són transparents. Tot poden dir el que senten sense por.
- Estan enfocades en els fets i les emocions separadament.
- Estan instal.lades en la confiança mútua.
- Ens permeten ser com som i fomenten la diversitat.

Què puc fer jo?

Prendre consciència de les emocions que tinc em donarà moltes pistes de les meves relacions tòxiques, amb mi mateix i amb els altres. De vegades el nostre diàleg intern és la font més gran de toxicitat i, sense saber-ho, som nosaltres els contaminadors.  Puc fer ús de la reflexió, creativitat i la dutxa emocional per netejar els meus pensaments, canviar la forma de veure les coses i netejar les meves emocions. Puc fer servir l'assertivitat com a eina per relacionar-me amb els altres, establir més fàcilment els meus límits, i incrementar la meva autoestima. En conseqüència, sortiré del paper de víctima, perseguidor o salvador i em faré responsable. Recuperaré el poder personal i el bon humor.

"Quan no som capaços de canviar una situació, ens trobem amb el desafiament de canviar-nos a nosaltres mateixos." Víktor Frankl

"Canvia la forma de veure les coses, i les coses canviaran de forma"

Llibres relacionats:
"Emociones tóxicas" i "Gente tóxica" Bernardo Stamateas
"El arte de no amargarse la vida" Rafael Santandreu
"Sense ànim d'ofendre" Jaume Soler i Mercè Conangla

Teatre:
"La forma de les coses" Neil Labute (Direcció Julio Manrique)

Parlar per parlar - Espai de Coaching 

http://www.ivoox.com/relacions-toxiques-vs-relacions-sanes-audios-mp3_rf_1875177_1.html


Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada