diumenge, 16 de setembre del 2012

Eros o Thanatos?

 
Eros i Thanatos defineixen dos instints bàsics contraposats que són presents en totes les accions que fem, en els nostres pensaments i emocions.
 
S.Freud, prenent els noms de la mitologia grega, va dessignar a Eros com l'impuls o la tendència a la conservació i generació de la vida, a la unió i la integritat. I a Thanatos com la tendència a l'autodestrucció, a la desintegració, a la mort.
 
Una de les preguntes que considero més clarificadores en el coaching és si allò que fas, aquell objectiu que vols assolir, et condueix més cap a la MORT o més cap a la VIDA.
 
Si ens parem a pensar en totes les accions que duem a terme durant el dia, sempre i en cadascuna d'aquestes, podem respondre a aquesta pregunta. La nostra actitud determina cap a on ens movem, si cap a la conservació o cap a destrucció.

Quan parlem, només cal que observem el llenguatge que utilitzem, si fem servir paraules positives o negatives. Quan conduïm, només cal veure si estem disposats a assumir riscos. Fins i tot quan creuem un semàfor, podem observar des d'on ho fem, si des de la pressa i arriscant fins i tot la vida!, o bé des de la tranquil·litat i una respiració pausada.

Totes aquelles situacions en les que posem a prova la nostra salut i generem emocions tòxiques, ens connecten amb Thanatos. Totes aquelles altres que actuem des de l'optimisme, la creativitat, la pau interior, l'alegria, ens connecten amb Eros.

No només fem-ho per nosaltres. N'estic segura que tots els Eros de tots i cadascun de nosaltres se sumen en un 'Eros global'.
Per què no? Sumem energies positives!



Extret del web de Psicologia UNAP :

....Como decíamos, los nombres que tomó Freud para ambos instintos se basan en la mitología griega. Eros era el dios del Amor. Aunque en la mitología griega Eros no tiene un significado tan unívoco, es en todo caso un dios que, además de ser el dios del amor y la pasión, constituye una fuerza cósmica que -según la leyenda- quizás presidió la constitución misma del cosmos. En esta concepción, Eros era también el dios que unía a los dioses con los hombres y que mantenía todo unido como un continuo (el amor une). Ambos conceptos en todo caso, sea el de Freud o el estrictamente mitológico, designan algo mucho más amplio que el restrictivo concepto que hoy le damos a eros a través de la palabra erótico, la cual está solamente asociada al sexo.

Thanatos era para los griegos el dios de la muerte. Llama la atención que Thanatos era hermano gemelo de Hipnos, el dios del sueño; y esto es curioso porque hay una analogía, un simbolismo muy estrecho entre la muerte y el dormir. El instinto de muerte tiene como objetivo hacer retornar la vida orgánica al estado inanimado, y entre sus diversas manifestaciones están la agresividad y la violencia.

En toda vida personal (y también en la vida colectiva), puede observarse la presencia de estos instintos. Todos aquellos sentimientos 'bajos', como los malos deseos, envidia, crueldad, odio, descalificación, morbosidad, etc., nos muestran que en la persona está actuando Thanatos. Por el contrario, en aquellas actividades humanas elevadas, como el verdadero amor, la caridad, la tolerancia, la solidaridad, el querer crecer y desarrollarse, desear hijos, educarlos, etc., está presente Eros. Eros construye y une; Thanatos destruye y desune.

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada