divendres, 18 d’abril del 2014

De la (co)dependència a la interdependència emocional




Una relació basada en l'aferrament i la dependència afectiva no és gens saludable ni sostenible en el temps i pot passar una gran factura emocional. Entre els seus símptomes hi són l'ansietat, els gelos, la desconfiança, la inestabilitat, la submissió, la idealització excessiva, etc.
  
Com puc detectar si estic estic fomentant una relació basada en la dependència?

> Cerco l'aprovació constant dels altres
> Pensar que els altres estan obligats a donar-me certes coses
> Voler que els altres estiguin sempre al meu costat
> Els assumptes dels altres sempre són més importants que els meus
> Tinc por que m'abandonin i em fa por la solitud
> Sento que sempre cedeixo

En definitiva, parlem de relacions que es caracteritzen per ser desequilibrades, destructives, inestables i que generen molt de patiment. Solem accedir a elles si tenim una excessiva necessitat d'afecte, quan cerquem que la seguretat i l'estima ens vinguin de fora.

Si bé la dependència emocional o afectiva sol ser unidireccional (l'altra persona no té perquè entrar en el joc/rol de la meva necessitat d'afecte), les relacions (co)dependents són bidireccionals, establint-se un triangle de víctima-perpetrador-salvador (Triangle dramàtic) molt perillós i destructiu.

Podem detectar també si estem fomentant una relació de (co)dependència afectiva observant els trets bàsics de la nostra parella o relacions en general, si es caracteritza per:

> Tenir una gran autoestima, autoconcepte elevat i alhora menyspreu vers els altres
> Exerceix un rol dominant i té un comportament de vegades hostil, fred, distant
> Mostra poc afecte, és manipuladora, mentidera i possessiva. Sol evitar el compromís.
> Té habilitats socials (encant interpersonal, ingeni, sentit de l'humor)

En canvi,

La Interdependència emocional en la parella i en general les relacions personals es basa en:

> Confiança i respecte mutus
> Responsabilitat mútua
> Compartir un conjunt comú de principis i valors 
> Tots els membres som independents emocional, econòmica i/o moralment
> Totes les posicions i rols són vàlids i necessaris per assolir un objectiu comú.
> Fomentar el treball en equip

Com em transformo jo, per tal que les meves relacions esdevinguin de forma més sana i basades en la interdependència afectiva:

> Primer de tot és convenient que m'aturi i prengui distància del que està passant i del que sento.
> Analitzar i plantejar-me quins són els aferraments o deutes emocionals que dominen la meva vida, de quines creences i pensaments em puc alliberar interiorment. 
> Autoacceptar-me, incrementar la meva autoestima, empoderar-me i prioritzar el meu benestar com objectiu a la vida
> Respectar i acceptar els altres (pensaments, emocions, i accions) si no vulneren la meva llibertat.
> Reconèixer el problema, fer conscient el meu patiment amb la voluntat de canviar-lo.
> Aprendre a estar sol. Desenvolupar habilitats que em permetin ser més independent, a tenir cura de mi i estimar-me més.
> Cercar un grup afí en el que pugui compartir l'experiència, expressar-me, crear noves relacions.

Autors que han escrit sobre la dependència emocional i manuals de com fer-hi front: Walter Riso, Jorge Castelló, Silvia Congost, Antonio Bolinches, Xavier Guix, entre d'altres.


Cites inspiradores:

'L'amor és buit d'ego; l'ego és buit d'amor.' Sri Aurobindo

'El buen amor es de ida y vuelta: te quiero y me quiero, te cuido y me cuido, te respeto y me respeto. No necesitas destruirte para amar' W. Riso

'Niégate a sufrir por amor, declárate en huelga afectiva, haz las paces con la soledad y aquieta la necesidad de amar por encima de todo y a cualquier costo. Rescata el amor propio.' W. Riso


Parlar per parlar - Espai de Coaching 
Escolta el podcast!  Clica aquí 

http://www.ivoox.com/s_p2_59186_1.html



 

Cap comentari:

Publica un comentari a l'entrada